tisdag 19 november 2013

Avsnittet vi kallar 'Tuva och ugnen'

Det bästa Tuva vet är saker som lyser, piper och som man kan trycka på. Vår ugn lyser, piper och har touch-knappar som man kan trycka på. Hm.*

Igår på förmiddagen satt jag vid köksbordet när jag hör hur ugnen börjar pipa. Den brukar göra det, till exempel när solen skiner på den, så jag tänkte inte så mycket mer på det än att jag tog bort Tuva därifrån och registrerade att hon hunnit trycka på någonting för där klockan brukar visas stod det nu PLAY. 

Jaja, det där försvinner nog snart, tänkte jag, lämnade några timmar senare över Tuva till Martin och gick och tränade. Martin föreslog att vi skulle laga ribs (som man värmer i ugnen) när jag kom hem. Toppen, tänkte jag och gick.

Sagt och gjort, jag kom hem, gick och duschade och Martin satte in ribsen i ugnen som nu borde vara varm

Jag tog tid på mig och såg fram emot denna eminenta middag som skulle intagas när jag var klar. Döm om min förvåning när jag kommer ut i köket och Martin står och svär vid ugnen, som inte alls är varm, den är kall. Iskall. Där stod vi, halv nio en måndagkväll hungriga som vargar med en ugn som vägrade bli varm. Vi lusläste både instruktionsbok och internet men ingenstans fanns att läsa om en funktion som heter PLAY. 

Vi sköt upp problemet till morgondagen och gick och la oss hungriga och arga**.

Ny dag, nya tag. I morse ringde jag supporten och förklarade vad som hade hänt och fick till svar:
"Oj, det var bra gjort, hon har lyckats sätta på demo-versionen, den man använder ute i butikerna för att visa hur ugnen fungerar."

Ja det var väldigt bra gjort, inte alla barn som lyckas trycka på tre knappar exakt samtidigt och sätta på demo-version inte, men vad är det man säger? 

Liten Tuva stjälper ofta stort lass

Älskade unge


*Det finns en låsfunktion på ugnen som tillåter att man trycker på den utan att den sätts igång eller ändrar något som vi använder när Tuva är i köket, men just igår var den dock inte på

**Ok, det var inte sant. Vi tog fram grillen och grillade dem istället, men vad gör man inte för en bra historia =)

6 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Liten Tuva testar hur saker fungera, eller inte! : j
Kram!

Andra intryck sa...

Allt ska testas, hon kommer kunna mer om vårt hushåll än vi kan själva! =)
Kram!

Ida sa...

Haha.. som du skrev det blev en bra historia.. :)
Tänk att hon fyller 1 år snart, shit vad det här året har gått snabbt och ni måste tycka det bara flugit förbi..
Hoppas det är bra med er! Kram

Kati sa...

Ja, det var imponerande bra gjort. Ibland undrar man hur de lyckas.

Agneta sa...

Hahahaha! :)
Barn och teknik alltså! :)

Andra intryck sa...

Ida: Ja, väldigt roligt så här i efterhand!

Katarina: Visst gör man? Jag har faktiskt ingen aning.

Agneta: Ja, de kan mer än man tror... ;)