söndag 3 juli 2011

Synops

När familjen åkte hem i morse träffade jag Fredrik för att brainstorma om handlingen i min bok. Han kom med många bra idéer så ikväll har jag skrivit ihop ett grovt synops med de viktigaste händelserna i berättelsen.

Varje händelse ska nu benas ut till ett antal olika scener som alla ska skrivas ner i ett excel-ark. Där skriver jag vad som ska hända i varje scen, var scenen utspelar sig och när, samt varför scenen har för syfte; för den berättelsen framåt, ger den en bild av huvudpersonen etc. På så sätt får jag struktur på berättelsen och kan se om jag får med allting och att allting händer ihop, den kända röda tråden. Det här är ett perfekt hjälpmedel när skrivandet fastnar och jag inte vet vad som ska komma härnäst, då är det bara att gå tillbaka till excel-arket. Och sen, ja sen är det bara att skriva =)

Inga kommentarer: