måndag 15 oktober 2012

Ungdomsböcker

Några av mina starkaste läsupplevelser kommer från de ungdomsböcker jag läste som ung tonåring. Jag levde mig lättare in i berättelserna och de grep tag i mig som få böcker kan göra idag.

Sedan jag gick en skrivkurs med Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck har jag lite smått börjat återupptäcka ungdomsböckerna. Nu senast fick jag chansen att läsa Flickan vid glastornet av Erika Vallin då den var med på Booked.

Det är första delen i en trilogi om Speglarnas hemlighet. Den handlar om Asrin som bor med sin farmor efter att hennes föräldrar har försvunnit. Hon byter skola och går med i en matteklubb och allteftersom uppdagas hemligheter och ledtrådar ingen kunde ana.

Den rekommenderas till barn mellan 9-12 år men jag tycker absolut att den passar alla yngre tonåringar och även vuxna.

En annan ungdomsbok som jag varmt rekommenderar är Lisa Bjärbos Allt jag säger är sant. En helt suverän bok!

3 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Tack för många fina boktips! Bra böcker är alltid välkomna hem till oss :)

Sara sa...

Och inte att förglömma- "Jag saknar dig, jag saknar dig". Boken, inte filmen :-)

A sa...

Älskar "Jag saknar dig, jag saknar dig". Johanna thydell är en annan favorit. Speciellt hennes debut och "det fattas en tärning".