söndag 28 juli 2013

#skrivjuli

Katerina Janouch startade i början av månaden #skrivjuli på twitter för att juli skulle bli en produktiv skrivarmånad. Jag hakade på, tog med block och penna till Mallorca och skrev där lite varje dag. När jag kom hem hade jag ett "färdigt" synopsis på en roman och massor av idéer och flera stycken början på noveller. 

Under några dagar skrev jag nästan ingenting men sedan ungefär en vecka tillbaka har jag börjat skriva den roman som bygger på synopset jag skrev på Mallorca. Varje kväll (förutom när det var Rihanna, Gyllene tider, middag, ja ni förstår) efter klockan åtta, när Tuva har somnat, har jag satt mig ner och skrivit en stund och idag passerade jag 10000 ord.

Jag tror på historien men behöver hjälp med dramaturgin och det hoppas jag få på den skrivarkurs som jag har anmält mig till i höst. (hurra!)

Tills dess skriver jag på och siktar på ett första utkast till november.

6 kommentarer:

Kati sa...

Yuhuu, hurra vad bra! Och vad spännande med skrivarkurs. Var när och för vem (om du vill berätta det)?

Kära Syster sa...

Härligt! Låter som om du kommer att vara redo att ägna november och NaNoWriMo åt redigering? Kör hårt nu bara, jag hoppas att du får behålla det här flytet så länge som krävs!

/Anna

Andra intryck sa...

Katarina: Det är en kurs som heter Att skriva roman och novell på Skrivarakademin med Eva Lejonsommar. Jag har hört gott om den så hoppas att den är bra!

Anna: Tack! Jag hoppas det, ska verkligen kämpa för det. Hur går det för dig?

Kära Syster sa...

Efter nödvändig semester försöker jag hitta tillbaka till språket, formen, berättelsen. Och hittar ständigt nya saker att förbättra... Men innan sommaren är slut måste-måste jag få till en version jag kan släppa ifrån mig till testläsare. Tror jag får be min syster att sno manuset och skicka iväg det åt mig, själv vet jag inte hur jag ska våga... :)

/Anna

Andra intryck sa...

Gah, alla dessa ständiga förbättringar... Jag tror aldrig att man blir helt färdig så ge henne manuset nu och be henne skicka det till testläsarna! =) Heja!

Anna Hansson sa...

Härligt med skrivkurs!