onsdag 18 december 2013

Skrivkursen till ända

Igår var det sista gången på skrivkursen. Trots att vi bara träffats åtta gånger under hösten kändes det vemodigt. 

Vi började med att i vanlig ordning läsa uppgiften som lämnats in föregående gång, den här gången handlade det om dialog, och gav varandra feedback. Visst har vi blivit bättre på att skriva under kursens gång, men framför allt märks det att vi blivit bättre på att ge konstruktiv kritik. I början var allas texter "bra" och ingen hade något att säga om hur den kunde förbättras, igår hade vi massor av input att ge. 

Eftersom det var sista gången fick vi alla i tur och ordning sätta oss på kortsidan av bordet och läsa en hel berättelse. Jag valde att läsa novellen som ska publiceras i novellsamlingen. Det var nervöst och svårt att läsa en text högt så länge (runt tio minuter, länge!), men väldigt roligt. De tyckte om den och sa att de såg bilderna jag beskrev tydligt framför sig, vilket var jätteroligt att höra. 

Alla hade med sig varsin julklappsbok, så innan vi skildes åt fick vi dra ett paket. Jag fick Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. 

Det har varit riktigt roligt och utmanande att gå den här kursen, jag kan varmt rekommendera andra som vill skriva att gå den.

4 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Det låter så härligt, jag skulle också vilja gå en sådan kurs. Kul med positiv feedback. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa din novell. Kram!

Kati sa...

Det låter bra, vad är det för kurs nu igen? Du kanske har berättat det men jag minns inte. Vem/vlka håller den?

Andra intryck sa...

Anneli: Och jag ser verkligen fram emot att läsa din! Kram!

Katarina: Det är skrivakademins Att skriva roman och novell, kvällskurs. Lärare var Eva Lejonsommar.Mycket bra kurs om man vill prova på inom skrivande (olika uppgifter varje gång; en gång dialog, en gång att leka med sin stil, en gång att skriva om något oväntat etc) och få till en rutin.

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Det är verkligen sant det där att man behöver lära sig att ge bra respons. Sådant gör en till en bättre läsare (så var det för mig i alla fall). Man börjar läsa böcker med andra ögon och det i sin tur gör en bättre på att skriva. Kul att det har varit givande!

God jul!
/Liv