tisdag 31 januari 2012

Det här med att skriva en bok

Hur kan det vara så svårt?! Igår läste jag igenom de 12000 ord jag skrivit och ville ändra/ta bort minst hälften. Minst. Hur ska jag någonsin få ihop 70 000 ord?

Eftersom jag tidigare börjat på så där cirka 3000 manus och inte kommit någon vart har jag bestämt mig för att satsa på den här idén, om jag så ska gå över berg för att hitta de där resterande 60 000 orden. Jag måste nog brainstorma för att få ur mig lite nya idéer, sedan ska det nog gå att skriva igen =)


(Fast det är tur att det är svårt, annars hade det inte varit någon större bedrift och varenda människa skulle ge ut en bok ;) )

4 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Du når 70.000 ord ett ord i taget. :) Lugnt och fint, en dag har du nått ditt mål!

nillas liv på pinnen sa...

Jag struntar numera i antalet ord. Vill gör det i alla fall. Min roman blir på ca 50 000, och det får räcka. Jag tror inte berättelsen kommer tjäna på att jag försöker förlänga den bara för att. Har på sistone läst en del kora romaner och de är inte sämre än långa, i en del fall är de bättre. Ta Amanda Svenssons, till exempel. Eller Justine Levys 'Vi ses på Place de la Sorbonne'. Underbar bok.

Andra intryck sa...

Hanna: Tack för tipset, det är helt enkelt den vägen jag måste vandra =)

Nilla: Så sant, antal ord sätter bara griller i huvudet. Ska se till att läsa Vi ses på Place de la Sorbonne, tack för tipset!

Malin sa...

Ett tips: Läs inte det du skrivit förrän första utkastet är klart. Om man mitt i processen går tillbaka och börjar hitta en massa fel (för det gör man, första utkastet är sällan särskilt bra överhuvudtaget) får man lätt känslan av att man inte kan skriva och börjar begränsa sig själv. Skriv på bara :) Och som Hanna säger, en bok skrivs med en mening i taget :)