torsdag 8 mars 2012

Internationella kvinnodagen

Så här på internationella kvinnodagen vill jag lyfta fram några av de kvinnor som inspirerat mig och fått upp mina ögon för läsande och skrivande.

Mitt intresse för böcker och läsning började tidigt med att mormor läste Barnen i Bullerbyn för oss kusiner; finns det någon som kan berätta en historia så som Astrid Lindgren? Hon fångade mig och jag fortsatte att sluka böcker, först de av Enid Blyton och sedan de fantastiska böckerna av Maria Gripe. Mitt läsintresse hade väckts och jag var fast.

Skrivintresset var mer blygsamt, idag inspireras jag av författare som Amanda Hellberg, Hanne Vibeke-Holst och Tana French, men från början var det vänner i min närhet som lockade mig till skrivande. I tidiga skolåldern skrev jag och min barndomsvän Fanny berättelser i block med tjocka pärmar. Berättelserna blev till brev som vi skickade till varandra och när vi blev lite äldre skrev vi insändare, som vi dock aldrig vågade skicka in, till Frida och Vecko Revyn.

Skrivarintresset växte, mamma köpte dagböcker och anteckningsböcker från världens alla hörn. Jag och Sara träffades och skrev dikter efter skolan på högstadiet. Vi utmanade varandra att skriva om ett visst ämne, på tid eller på rim. Sedan läste vi upp det vi skrivit och skrattade gott åt det vi hade fått ihop.

Idag fortsätter jag att skriva, men dagboken har gått över i blogg och dikterna till bok. Jag slukar fortfarande böcker av kvinnliga författare och är övertygad; så länge kvinnor fortsätter att skriva blogginlägg, böcker och krönikor, så länge kommer jag och många med mig fortsätta att inspireras.


Inlägget är en del av en bloggstafett för att uppmärksamma Internationella Kvinnodagen där följande bloggare deltar:

enligt O, Marias stickning och läsning , Böcker x 3, Hanneles Bokparadis , Nina Ruthström, Sofies Bokblogg , Mind the Book, Calle Brunell, Andra intryck, Ord och inga visor, Boktjuven, Mimmimariesböcker, What you readin?, Pantalaimone, Matildas Läshörna, Peter Andersson, *malins bokblogg*, A room of my own, Madeleines bokhörna, thecuriouscaseofthebooks, Erica - en dröm i rosa, Tvärtemot, ...och dagarna går, Fix Me Up, TinaO, Bokodyssé, Med näsan i en bok, alice bröms, Beroende av böcker, Den var bra, Olika sidor, Dantes Bibliotek, Lyrans Noblesser, Livet mellan två evigheter, Den läsande kaninen, Breakfast Bookclub, Lottens bokblogg, Kill your darlings, Sandra Gustafsson, Desirée Fredlund, ...and then there was Beatrix, Lingonhjärta, Gunillas Blogg, Stänk och flikar, Fiktiviteter, Bokmilaskogen, Saris blogg, Böcker emellan

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad roligt att läsa om hur du "alltid" har skrivit och läst, bara att formen för det har ändrats under åren!Fint inlägg. :-)

Sara sa...

Jag önskar jag hade dom dikterna kvar.. Det var tider det : ) Fint inlägg för övrigt!

Hanneles bokparadis sa...

Härligt med kvinnlig inspiration :)

Jessica (ord och inga visor) sa...

Mycket fint inlägg och Astrid är den bästa att börja sitt läsande liv med, helt klart! <3

Boktjuven sa...

Ja Astrid är en stor kvinnlig förebild på många vis!

Åsa sa...

Japp, inspiration! Som den här dagen till exempel :)

Lotten sa...

Ja, tänk så många noveller, dikter och annat man har liggande i gömmorna;-)