torsdag 6 februari 2014

Konditionstest

Igår fick jag genom Runday möjlighet att göra ett konditionstest som mätte syreupptag och mjölksyra. Det var Aktivitus som kommit till Stockholm för att utföra dessa. För mig som inte ens vet vilken min maxpuls är var detta både spännande och lärorikt. Det finns så mycket att lära sig!

Först fick jag springa på ett löpband där hastigheten ökade successivt (tröskeltest). Testledaren tog blodprov under löpningen och frågade då och då hur ansträngande jag tyckte att löpningen var.

Därefter fick jag gå över till ett annat löpband, sätta på mig en mask och springa på en och samma hastighet men där lutningen ökade successivt (VO2maxtest). Ojojoj vad jobbigt det var! Jag fick värde 47,5 vilket inte sa mig så mycket, men är man kvinna och har över 50 så är det tydligen väldigt bra, så det var ok.

Alla resultat får jag skickade till mig nästa vecka. Det som är mest intressant är om jag gör om dessa tester nästa år igen och kan jämföra resultaten.

För bilder och mer förklarande text har Runday skrivit om testerna här.

Inga kommentarer: