onsdag 3 augusti 2011

Vikten av ett synopsis

Ett synopsis är en sammanfattning av det som ska finnas med i boken. Tidigare när jag har fått en idé som skulle kunna bli en bok har jag bara börjat skriva, utan att tänka ut kapitel, händelser eller karaktärer i förväg. Det resulterade i femtio olika scenarion som inte hängde ihop. Summan av kardemumman, det blev ingen bok.

Nu har jag börjat strukturera ordentligt. Innan jag börjar skriva gör jag en innehållsförteckning där jag skriver vad alla kapitel ska handla om. På så sätt ser jag var det fattas händelser som för handlingen framåt eller var den röda tråden inte hänger ihop.

Det bästa är dock att den hjälper mig att fortsätta skriva. Varje gång jag fastnar och inte vet hur jag ska fortsätta, tittar jag på min indelning och kan fortsätta på nästa kapitel för att senare komma tillbaka till där jag fastnat.

Inga kommentarer: